Meksiko: Playa Del Carmen

Monipuolinen Meksiko tarjoaa matkailumaana kaikille jotakin ja onkin muistettava kuinka iso Meksiko on. Esimerkiksi jos ajattelit bussilla käväistä Cancunin aurinkorannikolta Mexico Cityssä, niin saat varata bussireissuun noin vuorokauden. Toki lentäen pääset nopeasti rannikolta pääkaupunkiin. Yhä useampi reissaaja valitsee Meksikon sen mielenkiintoisen historian, edullisen hintatason, herkullisen ruoan ja paratiisirantojen takia. Mekin päädyimme Meksikoon juuri sen monipuolisuuden ja kiinnostavuuden takia. Atsteekkien ja maya- intiaanien historia on aina kiinnostanut ja suuri unelma oli päästä käymään mahtavien mayakaupunkien raunioiden luona. Sen lisäksi liidunvalkeat rannat ja karibialainen tunnelma houkutteli puhumattakaan herkullisesta meksikolaisesta ruoasta. Unelmien talviloma saattoi alkaa!

Varasimme Aurinkomatkojen kautta kahden viikon pakettimatkan Playa Del Carmeniin, joka sijaitsee Karibian meren rannnalla Jukatanin niemimaalla. Play del Carmen oli ennen pieni kalastajakylä, mutta nykyään se on suosittu rantalomakohde. Playadel Carmen on kuitenkin hieman pienempi ja rauhallisempi kuin tunnin ajomatkan päässä sijaitseva Cancun. Ei ole ihme, että nämä kaksi kaupunkia on suosittuja sillä rannat ovat hienot ja nähtävyyden suhteellisen lähellä. Lisäksi lähistölle on rakennettu mielenkiintoisia teemapuistoja.

Matkalla Meksikoon

Matkamme alkoi talvisena tammikuisena päivänä. Lento lähti aamulla 9:40 ja olimme jo aikaisin aamusta Helsinki­Vantaan lentoasemalla. Lensimme Finnairilla Helsingistä Cancuniin ja lento kesti lähes 13 tuntia. Lento tuntui pitkältä, mutta koneen viihdetarjonnalla ja ruokailulla saimme aikamme kulumaan. Saavuimme Meksikon aikaan Cancuniin 13:45 ja perillä odotti bussikyyti Playa del Carmeniin. Cancunin lentokentältä on noin tunnin matka Playa del Carmenin hotelleille, kilometreissä noin 55 km.

Hotellinamme oli El Tukan. Hotelli on viidakkomainen ja se sijaitsee keskellä kaupunkia, lähellä ostoksia ja rantaa. Ensivaikutelma hotellista oli hyvä ja henkilökunta otti meidät ystävällisesti vastaan. Hotellivastaanotossa meiltä kysyttiin, halusimmeko vaihtaa hotellihuoneen parempaan huoneeseen. Vaihto luultavasti kannatti, koska tämä ”parempi ”huone oli myös melko vaatimaton, joten halvempi huone oli mitä luultavimmin kehno. Kuulimme myöhemmin muilta suomalaisilta turisteilta, että heidän halvemmassa hotellihuoneessa oli suihkun ikkunasta suorayhteys naapurihuoneiston suihkuun. Äänieristys oli hotellissa hyvin heikko ja rantakadulta kantautui ääniä. Herkkäunisen kannattaa ottaa siis korvatulpat mukaan. Hotelliin kirjautumisen jälkeen vaihdoimme vaatteita ja lähdimme etsimään ruokaa. Alkoi jo hämärtyä kun istuimme oman hotellin ravintolaan syömään. Ensimmäiseksi tietysti otimme Sol olutta ja fajitoja kanasuikaleilla.

Playa Del Carmenin rannat

Aloitimme Play del Carmeniin tutustumisen menemällä rannalle. Carmenin edustalla olevat rantapalvelut on hyvin pitkälti hotellien omistuksessa ja aurinkotuolit on varattu omia asiakkaita varten. Eli rannan valitseminen oli helppoa! El Tukanin ranta sijaitsi noin kilometrin päässä ja aamuisin hotellilta lähti ilmainen kyyditys rannalle. Rannalta sai pyyhkeet lainaan ja ilmaisen aurinkotuoli varjon kera, mutta aamusta kannatti olla liikenteessä koska El Tukanin rannalla tuoleja oli niukasti. Rannalla oli erinomaiset palvelut eli WC­tilat, suihku, hierontapiste sekä juotavaa ja purtavaa oli saatavilla.

Play del Carmenin rannat ovat erinomaiset. Vesi on lämmintä tammikuussakin ja ilma helteistä. Helteestä huolimatta rantojen valkoinen korallihiekka ei kuumene, vaan on mukavan viileää. Ranta on hyvin loiva ja laskuveden aikana oli käveltävä melko pitkälle ennen kuin pystyi pulahtamaan veteen.

Päivä rannalla oli onnistunut ja palasimme jalkaisin takaisin hotelille. Suihkun kautta lähdimme samantien tutustumaan lomakaupunkiin tarkemmin. Jalkaisin olikin helppo tutustua kaupunkiin koska kaupat ja ravintolat olivat sopivalla etäisyydellä. Liikkumista auttoi yksinkertainen katusuunnittelu: merensuuntaiset kadu ovat avenidoja, jotka etenee 5. Av, 10 Av, 15 Av..jne. Poikkikadut on taas calle ­nimisiä ja etenevät 2 N, 4 N, 6N...jne. Pääkatu on nimeltään 5th Avenue eli ensimmäinen katu rannan suunnasta.

Ostoksia ja meksikolaista ruokaa

Eilisen aurinkoisen ja kuuman päivän jälkeen olikin pilvisempi sää, tosin lämmintä oli nytkin. Nyt oli siis hyvää aikaa rannan sijaan tutkailla tarkemmin ostosmahdollisuuksia ja ravintoloita. Playa del Carmenissa on hyvät ostosmahdollisuudet ja pääosin liikkeet sijaitsevat pääkadulla eli 5th Avenuella, myös 2010­luvulla rakennettu ostoskeskus Quinta Alegria sijaitsee pääkadulla. Quinta Alegriassa on mm. 21 forever ­ vaatekauppa, Victoria Secretin myymälä, kahviloita ja kymmenisen vaatekauppaa. Kävelymatkan päässä, hieman syrjässä on Prisman kaltainen supermarketti Mega, siellä on siis taloustavaroita, elintarvikkeita ja jonkin verran vaatteita. Pääkadulla on myynnissä Meksikolle tyypillisiä turistituotteita kuten käsitöitä, tequilaa, keramiikkaa, riippumattoja, koruja, sombreroja, ponchoja ja paljon muuta. Yleisesti hinnat ovat kiinteitä.

Ravintolat ja baarit ovat myös keskittyneet pääkadulle. Pääkadun ravintoloissa hintataso on hieman edullisempi kuin Suomessa, 10­20 euron välillä pääruuat. Pääkadulta on poikkeaa hieman sivuun, niin ruoka­annosten hinnat putoavat merkittävästi. Käymisen arvoinen ravintola on ehdottomasti El Fogon (os. Avenida 13, Avenida Constituyentes). Tämä ravintola on hieman syrjässä, lähellä supermarketti Megaa. Tunnistat vaatimattomat näköisen ravintolan kaukaa, koska edustalla on usein jonoa. Pöytävarauksia ravintolassa ei tunneta, tuolitkin ovat muovisia. Siirryimme jonon jatkoksi ja noin puolisen tuntia saimme odotella pöytää. El Fogossa saat aitoa meksikolaista ruokaa edullisesti ja ruoka oli todella maukasta. Ruoka­annos oli noin 5 euron luokkaa. Mitkään muut ravintolat eivät jääneet erityisemmin mieleen, mutta hyvää ruokaa. Suomessa on totuttu tex mex ­tyyppiseen ruokaan, mutta aito meksikolainen ruoka poikkeaa tästä. Esimerkiksi salsa ei ole tulista tomaattisoosia purkista, vaan kuutioitua tuoretta tomaattia, paprikaa, sipulia ja päälle ripaus korianteria. Tortillaletut tehdään Meksikossa tietysti maissista kun meillä ne on vehnää. Letut ovat myös huomattavasti pienempiä ja väliin laitetetaan usein lihasuikaleita (usein kanaa tai possua), paistettua sipulia, paprikaa ja ehkä jotain kastiketta maun mukaan. Niin ja kun tortillalettu on täytetty lihasuikaleilla, sitä sanotaan fajitaksi. Nachot mieletään meillä vain maissisipseksi, mutta Meksikossa ne on enemmän. Jos tilaat nachoja, niin lautasella on maissilastuja ja sen lisäksi paljon sulanutta juustoa, paprikaa, sipulia ym.

Meksikolaiset juomat lienevät meille kaikille tuttuja. Suomessakin myydään Corona ja Sol oluita sekä agaave kasvista valmistettua viinaa eli tequilaa. Agaave­peltoja näkyy paljon Playa Del Carmenin ympäristössä. Usein virheellisesti luullaan, että tequila valmistetaan kaktuksesta, mutta kyseessä on siis agaave. Useinpina iltoina tulikin ruuan kanssa juotua paikallisia oluita, toisinaan ravintoloissa oli kaksi pulloa yhden hinnalla tarjouksia. Jos juominen kiinnostaa enemmän, niin kannattaa tutustua Coco Bongo yökerhoon.Tästä kuitenkin myöhemmin lisää.
Kun on puhe ruuasta ja juomisesta, niin toki Playa Del Carmenista on tuttuja pikaruokaloita kuten McDonald's ja Burger King. Tämä sijatsi noin 1 kilometrin päässä hotelliltamme. Pienenä erona Suomeen kummassakin pikaruokalassa ketsupin ohella oli saatavissa ilman lisämaksua chilisoosia. Näin voisi olla Suomessakin!

Cozumel

Playa Del Carmenin edustalla sijaitsee Cozumelin saari. Cozumel on suosittu erityisesti sukeltajien ja snorklaajien keskuudessa. Saaren ympärillä on ainakin 25 riuttamuodostumaa. Playa Del Carmenista lähtee koko päivän iltaan asti lauttoja Cozumelin saarelle. Playan ja Cozumelin välillä liikennöi kaksi erilaista laivayhtiötä, Mexico Water Jets ja Ultramar. Me menimme Ultramar­lautalla ja lauttamatka kesti noin 45 minuuttia. Menopaluulippu maksoi noin 300 pesoa per henkilö ei noin 20 euroa. Merenkäynti oli yllättävän kovaa, oksennusten välttämiseksi henkilökunta tarkkaili matkustajia ja toi heti muovipussin jos turistin naama oli kalpea. Kova merenkäynti ei haitannut esiintyvää artistia, hän lauloi ja soitti kitaraa.

Heti satamaan saapumisen jälkeen ulkopuolella odotti kymmeniä sukellusretkien myyjiä. Päätimme kokeilla yhtä retkeä ja sovimme tietyn ajan, jolloin lähtisimme snorklailemaan.Jouduimme odottamaan hetken eli yrittäjä odotteli mahdollisia muita turisteja. Odottelimme ja seuraavaksi astuimmekin veneen sijaan autoon. Auto vei meidät parin kilometrin päähän jossa vene oli. Ennen kuin pääsimme snorklailemaan, niin edelliset piti viedä takaisin. Pientä säätöä siis. Meillä kävi kuitenkin loppujen lopuksi hyvä tuuri kun ketään muuta ei tullut retkelle mukaan vaan saimme rauhassa snorklailla kahdestaan oppaan johdolla. Kävimme usealla eri riutalla, osa riutoista oli myrskyn jäljiltä kärsineitä joten emme nähneet hurjasti erilaisia kaloja. Silti oli huikaiseva kokemus päästä snorklailemaan ja mukana oleva opas parhaansa mukaan aina osoitteli erilaisia kaloja tai kävi merenpohjasta hakemassa mereneläviä. Välillä ohitsemme lipui aika isojakin kaloja.

Snorklailuretken jälkeen halusimme nähdä saarta enemmän. Saari on noin 50 km pitkä ja leveyttä on noin 16 km, joten jalkaisin saareen on hankala tutustua. Autonvuokraus oli yksi vaihtoehto, mutta huomattavasti helpompi on ottaa taksi alle. Taksikuskit ovat tottuneet kierrättämään turisteja saarella, pikaisimmat kierrokset kestävät pari tuntia ja hinnat alkaen 30­40 euroa. Meille osui mukava kuski joka oli syntynyt saarella. Kuskin kielitaito oli ollut hyvä, mutta halusimme nähdä maisemia. Maisemat olivatkin todella hienot ja kuski ehdotti pysähtymispaikkoja eikä hänellä ollut kiire. Maisemat olivat upeat ja rehevää kasvillisuutta riitti. Rannat olivat houkuttelevan tyhjiä ja saarelle kannattaakin tulla omatoimisesti rentoutumaan ja vaikka vuokrata auto. Saaren pohjoisosassa sijaitsee leveitä hiekkarantoja. San Miguelin eteläpuolella rannat ovat kapeita ja kivisiä tai kallioisia. Punta Morena on hyvä surffiranta, jossa on kohtalaisia majapaikkoja ja kalaravintoloita.

Monet risteilyalukset pysähtyvät Cozumelin saarella ja jotkut matkaavat saarelta mantereelle. Risteilyalusten vuoksi saaren keskusta on melko vilkaskin ja onhan saarella noin 100 000 asukastakin joista suurin osa asuu saaren pääkaupungissa San Miguelissa. Saaren pääkaupungiin tulevat mantereen lautat ja myös lähtevät takaisin mantereelle. Hyppäsimme lautan kyytiin ja illan suussa olimmekin hotellilla. Takana oli mukava omatoiminen päiväretki.

Chichén Itzá retki

Nyt vurossa olikin odotettu Chichén Itzá retki. Chichén Itzá on kuuluisa ja erinomaisesti kunnostettu esikolumbiaaninen arkeologinen alue. Alueen rakentamisen aloittivat mayat. Nykyään alue on suosittu turistinähtävyys ja kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon ja se valittiin 2007 maailman uuden seitsemän ihmeen joukkoon Lyhyesti sanottuna, siellä on paljon hienoja maya pyramideja. Aurinkomatkojen kautta retki maksoi 76 euroa hengeltä. Matkaan lähdettiin aikaisin aamulla. Aurinkomatkojen oppaan lisäksi bussissa oli paikallisopas. Bussimatka Playa del Carmenista Chichén Itzáan kestää pari tuntia ja matkaa on noin 160 km. Matkan aikana kuulimme paljon mayojen historiasta ja elämästä muinaisessa Meksikossa. Lippu alueelle maksaa noin 145 pesoa. Kaikkein vaikuttavin rakennelma alueella on kuuluisa El Castillo eli Kukulcánin pyramidi. Porraspyramidi on noin 25 metriä korkea ja se on tolteekkien aikakaudelta. Pyramidi on kivestä rakennettu mayalainen kalenteri. Muut mieleenpainuvimmat rakennelmat alueella oli pallopelikentät, observatorio, uhrauskaivo ja sauna. Chichén Itzá on ehdottomasti kokemisen arvoinen paikka eikä sitä kannata jättää väliin.

Arkeologinen alue on auki vuoden jokaisena päivänä. Vierailu kannattaa ajoittaa aamupäivään koska päivän mittaa turisteja kertyy enemmän ja enemmän, lisäksi keskipäivällä aurinko voi paistaa pottavasti. Kohteet sijaitsevat laajalla alueella eli mukaan kannattaa ottaa hyvät kävelykengät. Kannattaa myös ottaa rahaa koska alueella on matkamuistoja myynnissä sekä virvoitusjuomia. Kameran ottaminen retkelle lienee itsestään selvä.

Lintutarha ja Playacar

Play del carmenin keskustan ulkopuolella (kävelymatkan päässä) on Playacarin alue jossa on hotelleja ja paikallisten varakkaiden loma­asuntoja. Samaisella alueella sijaitsee myös pienehkö lintutarha Xaman­Ha. Matkanvarrella näimme vapaana kirmaavia marsun näköisiä otuksia ja mahtui reitille muutamat vaatimattomat kiviröykkiöt jotka olivat mayaraunioita. Liput olivat melko kalliit, 300 pesoa eli parikymppiä euroissa. Nähtävää kuitenkin riiitti mukavasti. Puistossa oli paljon erilaisia lintuja kuten papukaijoja, flamingoja, haikaroita ja tukaaneja. Emme aluksi huomanneet tukaaneja, kun ne olivat piiloutuneet aitauksessa ylimmille oksille. Saimme napattua kuitenkin muutaman kuvan ja huomasimme, että häkissä oli myös pieniä tukaaneja. Puistossa pääsee mukavan lähelle lintuja, sillä häkit ovat tilavia joihin ihmiset pääsevät kävelemään ja poluilla sai toisinaan väistellä flamingoja.

Elämyspuisto Xcaret kokemuksia

Ensimmäisenä päivänä paistoi aurinko hienosti, jonka jälkeen oli pari pilvistä päivää ja nyt sää oli muuttunut sateiseksi. Rannalla ei siis ollut asiaa, vaan piti keksiä muuta tekemistä. Päivälle oli luvattu pilvistä, mutta poutaa joten päätimme lähteä Xcaret elämyspuistoon. Ensimmäiseksi Xcaret on todella kallis ja erilaisia lippupaketteja on tarjolla. Käytännössä järkevät ja edullisimmat lippupaketit on noin 100 euroa, sillä saa bussikuljetukset, sisäänpääsyn puistoon, lounaan, osallistua aktiviitteihin ja iltashow. Toki lisämaksullisia aktiviteetteja on kuten hain kanssa uinti, delfiiniuintia ym. Lisäaktiviteetit maksovat 50­100 euroa kpl.
Mikä Xcaret oikeastaan on? Se on noin 80 hehtaarin kokoinen luonnonpuisto, jossa on erilaisia aktiviteetteja kuten uintia maanalaisessa joessa, eläimiä kuten puumia, rauskuja, kilpikonnia ja perhosia. Lisäksi illalla on huikea show, jossa esitellään meksikolaista kulttuuria. Lisäksi lisämaksusta voi uiskennella haiden tai delffiinien kanssa. Nähtävää on siis paljon ja paikka kerää myös kritiikkiä. Kyseessä on tietysti rakennettu paikka ja joidenkin mielestä siinä on vain tuhottu luontoa ja lisäksi vangittu delffiinejä.

Paikkaa kuitenkin voi suositella, nähtävää riittää helposti päiväksi ja iltashow on huikea!

Coco Bongo

Pilvisyys on muuttunut sateeksi, ei käy kateeksi heitä ketkä ovat olleet vain yhden viikon. Onneksi meillä on kaksi lomaviikkoa, joten aurinkoisia kelejä mahtuu joukkoon varmasti. Nyt on siis hyvä tilaisuus tutua Play Del Carmenin yöelämään ja oikeastaan keskeisin paikka on Coco Bongo. Coco Bongo ei ole vain yökerho, vaan oven avauksesta alkaen suurta showta ja juomathan kuuluvat sisäänpääsyn hintaan. Sisäänpääsy vaihtelee kausittain ja päivien mukaan, mutta puhutaan yleisesti noin 50 eurosta ja liput kannattaa hankkia etukäteen.

Coco Bongo antaa odottaa, selvästi ei ole sanottu milloin ovet aukeavat. Ilta kymmenen aikoihin menimme jonon jatkoksi, jonoa oli tuolloin ehkä 100 metriä. Jonossa taisi vierähtää noin tunti ja jono oli kasvanut useiden satojen metrien pituiseksi ennen kuin ovet aukesivat. Ensin sisällä päästetiin VIP­lippulaiset joilla oli istumapaikat. Sen jälkeen pääsimme vasta sisälle ja tupa olikin aivan täynnä. Istumapaikkalaiset istuivat hyvin tiiviisti ja 50 euron lippu oikeutti seisomapaikkaan lavan läheisyydessä. Coco Bongo oli yksinkertaisesti liian täynnä, tarjoilivatkaan eivät meinanneet päästä eteenpäin ja kyynärpäillä joutui tekemään tilaa. Juotavaa sai kyllä tiskiltä vapaasti jos vain jaksoi tunkeuta ihmismassan läpi.

Jos unohdetaan väenpaljous, niin Coco Bongo on käymisen arvoinen. Show on kuin suoraan Las Vegasista. Välillä katosta laskeutuu köysien varassa Spiderman ja hetkeä myöhemmin pahis ja Spiderman käyvät taistelua. Hetken päästä taas lavalla saattaa olla Lady Gaga imitaatio ja tietysti Elvis käy myös lavalla. Esityksien välissä on noin puolen tunnin taukoja jolloin baaritiskin päälle naiset pääsevät tanssimaan. Mekon helmasta muuten kannattaa pitää kiinni koska baaritiskissä on paineilmasuuttimet joita ravintolan henkilökunta välillä painelee ja mekko saattaa nousta ylös sen myötä.

Retki Cobaan, kylävierailu ja cenote

Osallistuimme Aurinkomatkojen retkelle Cobaan. Coba on Chichén Itzán tapaa argeologinen alue jossa on maya raunioita ja pyramideja. Alue ei ole yhtä hienosti kunnostettu kuin Chichén Itzá ja rauniot ovat laajemmalla alueella. Cobássa sijaitsee Jukatanin niemimaan korkein pyramidi Nohoch Múlia, jolla on korkeutta 42 metriä. Tämän pyramidin päälle pääsee muuten kiipeämään! Tälle retkelle lähdimme varhain aamulla, Coban sijaitsee noin 50 km matkan päässä rannikolta. Saavuttuamme alueelle huomasimme sen olevan huomattavasti rauhallisempi kohde kuin suosittu Chichén Itzá

Coba on laajalla alueella oleva vanha mayakylä, tämän vuoksi jalkaisin liikkuminen olisi liian työlästä lomalaiselle. Sen vuoksi alueen portilla on vuokrattavissa "maya­limusiineja" eli polkupyörätakseja joihin mahtuu mukavasti istumaan kaksi normaalipainoista aikuista. Polkupyörien matkassa suhasimme aluen läpi noin kahdessa tunnissa. Kierroksen kohokohta oli alueen korkein pyramidi (42 metriä) johon pääsi kiipeämään. Kiipeämisessä on oltava tarkka ja pienen uurastamisen jälkeen huipulta aukeaa upea näkymä viidakkoon. Alastulo on nousua haasteellisempi, mutta sujuu hyvin rauhallisin askelein ja lisäksi apuna on keskelle viritetty paksu köysi.
Paluumatkalla vierailimme maya jälkeläisten kylässä joilla oli vielä hallussa alkuperäiskielikin. Vastaanotto oli lämmin, vaikkakin emme taatusti olleet sesonkikauden ainoat turistit. Lapset antoivat piirustuksia meille ja meillä oli puolestaan heille varattu makeisia. Tietysti myös kaupankäyntiä oli liitetty vierailuun. Meillä oli mahdollisuus ostaa kyläläisten käsitöitä, jotka oli kyllä taidokkaasti tehtyjä. Me ostimme puusta veistetyn ja maalatun kilpikonnan. Pääsimme vilkaisemaan kylän tortilla ­pajaan jossa kyläläiset vuorotellen huolehtivat koko kylälle tortillat. Pajassa ei luonnollisesti ollut sähköuunia, vaan tortillat paistettiin puu­uunissa.

Retkellä oli vielä yksi etappi, joka oli cenote. Nyt kyseessä ei kuitenkaan ollut Chichén Itzán cenote johon maya heittivät uhrilahjoja jumalille, vaan maanalainen uimakelpoinen lampi. Eli lampi luolassa. Bussimme kurvasi keskelle pusikkoa, alueen keskellä lähti portaat alas. Portaita sai kävellä hyvän hetken alaspäin, varmasti metreissä mentiin muutamia kymmeniä metrejä maan alle. Siellä aukesi luola, jossa oli pinta­alaltaan pieni lampi, syvyyttä sen sijaan monia kymmeniä metrejä. Vesi oli todella kirkasta ja mukavan virkistävää. Lisäksi luolalampi oli tunnelmallinen. Kovin pitkään emme ehtineet tiukan retkiaikataulun vuoksi pulikoimaan. Matka jatkui hotellille.

Isla Mujeres saariretki

Cancunin edustalla on viehättävä Isla Mujereksen saari. Olimme jo ennakkoon katsoneet netistä Isla Mujereksen saaresta kuvia ja kuvien perusteella saari vaikutti käymisen arvoiselta. Saarihan on melko pieni, ainoastaan 7 kilometriä pitkä ja 650 metriä leveä. Ensimmäiseksi kuitenkin pitäisi päästä Cancuniin, joka sijaitsee 55 kilometrin päässä Playa Del Carmenista. Ensimmäiseksi suuntasimme Play Del Carmenin bussiasemalle, josta pikavuorobussit lähtevät. Hieman sekavalta tuntui bussiasema, mutta lopulta saimme liput ja aikataulun. Yhdensuuntainen matka maksaa noin 55 pesoa Cancuniin. Bussit on hyvätasoisia ja ilmastoituja. Ainoa häiritsevä asia saattaa olla matkan aikana pyörivät elokuvat ja äänet on tietysti kovalla ja espanjaksi dubattu. Cancunin bussiasemalta otimme taksin lauttasatamaan.

Lauttasatamasta lauttoja kulki saarelle puolen tunnin välein aina varhaisesta aamusta iltamyöhään.Matka saarelle kestää noin 25 minuuttia ja maksaa 70 pesoa yhteen suhteen. Kaikken paras tapa tutustua tähän pieneen saareen on vuokrata golfauto. Näillä pikkuisilla golfautoilla turistit suhaavat ympäri saarta. Auton vuokraamiseksi tarvitset ajokortin joka jää vuokraustoimistolle pantiksi.

Golfautoilla olikin todella mukava tutustua saareen ja ajaminen oli leppoisaa kunhan muisti pysytellä oikeassa reunassa. Saaren liikenne koostuu oikeastaan takseista, skoottoreista ja muutamista saaren asukkaiden autoista. Pysähdyimme matkan varrella kilpikonnafarmille, jossa kilpikonnien lisksi oli mm. hummereita ja muita vedeneläviä. Ajaessamme kohti saaren eteläkärkeä yritimme etsiä hyvää uimarantaa. Löysimmekin yhden todella hiljaisen rannan, joka vaikutti lähes kuolleelta vanhalta lomakohteelta. Kaikinpuolin muuten hyvä paikka, mutta ranta oli huono ja likainen. Golfautolla kannattaa käydä kääntymässä Punta Sur:issa, joka on Isla Mujereksen eteläkärki. Maisemat ovat upeat. Takaisin köröttilimme, katselimme maisemia ja välillä pysähdyimme ottamaan kuvia tai syömään jäätelöä.

Isla Mujereksen satamakylä on melko pieni johon pystyy hyvin tutustumaan jalkaisin. Palauttelimme Golf­auton ja tutustuimme kylään. Satamasta hieman pohjoiseen käveltäessä löytyi todella upea ranta. Palmuja, hienoa hiekkaa ja kirkasta vettä. Tästä ei paremmaksi muutu. Vietimmekin rannalla loppupäivän aina auringonlaskuun asti. Sen jälkeen suuntasimme lautalla takaisin Cancuniin ja sieltä bussilla Playa Del Carmeniin.

Tulum

Tulum oli ennen mayojen satamakaupunki ja sen jäljiltä rannalla on säilynyt upeat rauniot. Tulum sijaitsee Cancunista noin 130 kilometriä etelään ja Playa Del Carmenista matkaa kertyy noin 50 km. Tulumiin on erittäin helppo matkusta Playa Del Carmenista collectivon kyydissä. Collectivo on Toyota Hiace eli pakettiauto jossa on penkit n. 8 hengelle. Auto lähtee liikkeelle kun kyydissä on tarpeeksi väkeä eli lähtöä voi joutua hieman odottelemaan. Kyydistä voi jäädä pois milloin vain ja autot suhaavat Tulumin ja Playa Del Carmenin välillä. Kyyti maksaa noin 20­30 pesoa. Löydät collectivo aseman Playa Del Carmenista Calle 2 vastapäätä Avenida 20.

Collectivon Tulumin pysäkiltä on noin kilometrin kävelymatka varsinaiselle raunioalueelle. Raunioalue on todella upea ja osa raunioista on säilynyt erittäin hyvin. Porottava aurinko teki tuskaista raunioihin tutustumisesta ja varjopaikkoja piti haeskella. Rannalla olevista temppeleistä saa upeita valokuvia eli kamera ehdottomasti kannattaa pakata mukaan tälle päiväretkelle. Lisäksi kannattaa ottaa mukaan uimavarusteet, sillä temppeliltä voi laskeutua alas hiekkarannalle. Hiekkaranta on suosittu eikä ihme, sillä vesi on kirkasta ja palmut varjostavat mukavasti rannalla. Vaatteiden vaihto pitää tehdä jossain kivien ja puiden takana sillä pukukoppeja rannalla ei ole.

Delfiinit Meksikossa

Delfiiniuinteja on tarjolla paljon Playa Del Carmenin alueella. Yksi alueella toimivista suurista yrityksistä on Delphinus. Jokaisen oma asia on punnita, että kuinka oikeutettua on vangita delfiinit altaisiin ja tehdä sillä rahaa. Sen kuitenkin pystyi havaitsemaa Delphinuksen aikatauluista, että töitä delffiineillä riittää. Ryhmiä saattoi olla taululla kymmenenkin. Jätetään arvostelu sikseen ja kerrotaan matkailun kannalta oleelliset seikat.

Delfiiniuinteja myydään yleisesti täytenä pakettina eli kuljetuksien kera. Matkailijan kannattaa varautua rahallisesti kuvien ostoon, sillä ne eivät kuulu pakettiin ja maksavat yllättävän paljon. Yleisesti hinnat liikkuvat noin 100 euron tuntumassa, riippuen kuinka paljon haluaa delfiiinien kanssa uida ja kuinka isossa ryhmässä. Itse lähdin seuraamaan puolison delffiiniuintia. Katselijat pääsevät muuten ilmaiseksi paikalla ja saavat sivusta seurata. Katselijat voivat myös kuvata ja jos ystävä sijoittuu lähellä olevalle altaalle voi saada hyviäkin kuvia.

Ennen uintia osallistujat käyvät vaihtamassa uimavarusteet ja saavat pelastusliivit. Tämän jälkeen on lyhyt perehdytys mitä ei saa tehdä delffiinien kanssa. Sitten onkin itse uintia ja Delphinuksen kuvaajat räpsivät kuvia. Uinnin jälkeen kuvia kaupataan ja ne ovat lähes pakko ostaa jos uinnista haluaa muiston. Tämän jälkeen turistit kyyditään takaisin lomakohteeseen.
Plya del Carmenin lähin "delfinaario" sijaitsee vain 10 kilometrin päässä. Seuraava jonkin verran kaumpana Xcaret­puistossa, mutta se on myös samaa Delphinusketjua.

Yhteenveto Meksikon matkasta

Meksikon Playa Del Carmenia voin suositella rantaelämästä ja helposta lomailusta pitäville. Kohde sopii myös historiasta kiinnostuneille runsaan mayahistorian vuoksi. Voidaankin sanoa, että Playa Del Carmen on erittäin monipuolinen kohde. Ikävä vain, että Aurinkomatkat eivät tällä hetkellä tee valmismatkoja Meksikoon, mutta Finnmatkoilla Meksiko on edelleen kohteena.